چه افرادي كه به دنبال يافتن شغل جديد هستند و چه مديران منابع انساني كه تمايل به استخدام نيروهاي جديد دارند، يا افرادي كه مشغول به كار هستند، تمامي افراد احتمالاً با واژه سازگاري شغلي و تطبيق پذيري آن در محيط كار آشنا هستند. در اين بخش از جوان ايراني مفهوم آن را براي شما بيان ميكنيم تا بتوانيد مهارتهاي خود را در اين زمينه ارتقا دهيد.
مهارت سازگاري شغلي چيست؟
سازگاري شغلي و يا تطبيق پذيري به آن دسته از مهارتها و تواناييهاي شما گفته ميشود كه وقتي شرايط تغيير ميكند، شما آنها را ياد ميگيريد.
درواقع مديران و كارفرمايان هنگام استخدام نيروي جديد، به اين قابليت افراد توجه دارند، زيرا فردي كه داراي مهارت سازگاري است، نسبت به شرايط تغييرپذيري بيشتري دارد، در هر مرحله همراه با تيم بوده و عملكرد بسيار خوبي از خودش نشان ميدهد.
همانطور كه گفتيم افرادي كه داراي مهارتهاي سازگاري هستند، نسبت به شرايط تغيير ميكنند و درنتيجه انتظارات آنها معقول بوده و نسبت به انجام هركاري مسئوليت پذير هستند.
اينگونه افراد داراي مهارتهاي نرم و تعاملي مانند تفكر خلاق و ارتباط خوب با ديگران هستند. اگر شما داراي مهارت سازگاري شغلي باشيد، كارفرما متوجه ميشود كه شما براي انجام كارها و مهارتهاي جديد آمادگي و انگيزه كافي را داريد. در ادامه انواع مهارتهاي سازگاري شغلي را معرفي خواهيم كرد.
انواع مهارت سازگاري شغلي
به مجموعه مهارتهاي مختلفي كه باعث افزايش توانايي شما براي هماهنگي با تغييرات محيط كار ميشود را مهارت سازگاري شغلي ميگويند كه در ادامه به بررسي آن ميپردازيم.
مهارت هاي ارتباطيمهارت هاي ميان فرديمهارت هاي حل مسئلهمهارت هاي تفكر خلاقانه و استراتژيكمهارت هاي كار تيميمهارت هاي سازمانيمهارت هاي ارتباطييكي از مواردي كه نشان ميدهد شما داراي مهارت هاي سازگاري هستيد، توانايي برقراري درست با مديران، كارفرماها و همگروههاي شما است درواقع شما بايد مهارت هاي كلامي و غيركلامي خودتان را پرورش دهيد تا بتوانيد در روابط تيمي بسيار موفق عمل كنيد.
مهارت هاي ميان فردياگر شما عزيزان بتوانيد تعامل سالم و مثبت با ديگران داشته باشيد، بسياري از سو ٕ تفاهمها حل ميشود. مهارت هاي ميان فردي به ارتباط مؤثر با ديگران ميپردازد.جوان ايراني (irjavan.com)
مهارت هاي حل مسئلهاگر شما عزيزان داراي مهارت هاي سازگاري شغلي و يا مهارت تطبيق پذيري با تغييرات باشيد، ميتوانيد از مهارتهاي حل مسئله براي يافتن راه حل خلاقانه تلاش كنيد. اگر شما داراي مهارت حل مسئله باشيد، درنتيجه ميتوانيد راه حلها را به سادگي تجزيه و تحليل كرده و ارائه دهيد.
مهارت هاي تفكر خلاقانه و استراتژيكبراي اينكه به مهارت سازگاري دست پيدا كنيد، نياز است كه تفكر خلاقانه و استراتژيك داشته باشيد. درواقع ايدههاي جديد براي بازاريابي را پرورش دهيد و يا راه حل مناسب براي بازار در حال تغيير را ارائه دهيد. همچنين ميتوانيد استراتژيهاي جديد را پرورش دهيد.
مهارت هاي كار تيمياگر بتوانيد در محيط كار، قابليت كار تيمي خود را افزايش دهيد، درنتيجه آسيب پذيري شما در محيط گروهي بالا رفته و ميتوانيد با افراد مختلف با نظر متفاوت كنار يكديگر به راحتي پيشرفت كنيد.
مهارت هاي سازمانيهمانطور كه ميدانيد كارهاي موجود در سازمان، جنبههاي بسيار متفاوتي دارد. اگر شما در آنها مهارت كافي را كسب كنيد، ميتوانيد به راحتي مهارت هاي تطبيق پذيري را نيز پرورش دهيد. درواقع شما بايد براي تغييرات در محيط كار آماده باشيد.
تقويت مهارت هاي سازگاري با محيط كار
هرچند افراد براي رشد مهارتهاي سازگاري شغلي شرايط منحصر به فردي را دارند، اما به طور كلي رعايت يك سري نكات باعث ميشود كه شما مهارت تطبيق پذيري در محيط كار را بتوانيد بهبود ببخشيد. در ادامه به بررسي چگونگي بهبود اين مهارتها ميپردازيم.
آگاه بودن از تغييرات محيطيبراي اينكه بتوانيد مهارت سازگاري خود را افزايش دهيد، بايد از تغييراتي كه در محيط كار ايجاد ميشود، اطلاع كافي داشته باشيد. به عنوان مثال از محدوديتهايي كه كسب و كار شما را تهديد ميكند و يا ميزان بودجه جديدي كه بايد براي كسب و كار خود اختصاص دهيد اطلاع داشته باشيد.
پرورش طرز فكر منعطفبراي اينكه مهارت سازماني را درون خود افزايش دهيد، بايد براي يادگيري و امتحان موارد جديد ذوق و شوق فراواني داشته باشيد. در اين صورت انگيزه شما براي پيشرفت زياد شده و مهارت هاي شما نيز افزايش پيدا ميكند.
تعيين هدفمورد ديگري كه به بهبود سازگاري شغلي كمك ميكند، هدف گذاري است درواقع شما بايد بدانيد كه روي كدام يك از جنبههاي مهارتي خود بايد بيشتر كار كنيد و توانايي خود را در آن زمينه افزايش دهيد.
تغييرات را بپذيريداگر شما بتوانيد تغييرات محيط كار را قبول كرده و براي يادگيري مهارت جديد مشتاق باشيد، يك قدم رو به جلو گذاشته و به سازگاري بيشتري دست خواهيد يافت.
نظرات ديگران را جويا شويدحتماً از همكارها، مدير و يا كارفرماي خود نظرشان را در مورد خودتان بپرسيد. درواقع اين كار باعث ميشود كه مهارت هاي ضعيف بهبود پيدا كند و به موفقيت در حرفه خودتان دست پيدا كنيد.
تمركز روي پيشرفتدر محيط كار به حاشيهها اهميت ندهيد، بلكه تمام تمركز خود را روي يادگيري و افزايش مهارت هاي خود به خرج دهيد. همچنين چالشهايي كه در مسير ايجاد ميشود را به عنوان فرصتي براي پيشرفت بيشتر در نظر بگيريد.
مهارت سؤال كردنياد بگيريد كه از همكاران و يا مدير خود در محيط كار سؤال كنيد، البته كه شما مانند كودك ۴ساله نيستيد كه مدام سؤال كنيد، اما در برخي از موارد ميتوانيد پرسش خود را مطرح كنيد تا با تغييرات بهتر سازگار شويد. زيرا ممكن است برخي از همكاران شما آن موقعيت را بهتر درك كرده باشند و درنتيجه ميتوانند به كمك شما كنند.
اعتماد به نفس داشته باشيددر هر مرحلهاي در محيط كار آرام و خونسرد با اعتماد به نفس كافي بر روي ارائه راه حل تمركز كنيد. درواقع از زيردستان شكايت نكنيد، بلكه به فكر چاره باشيد تا سريع و مطمئن بتوانيد تصميم مناسب را اتخاذ كنيد.
پذيراي چالش جديد باشيد
اگر ميخواهيد مهارت سازگاري شغلي خود را افزايش دهيد، ريسك كردن و توانايي رويارويي با چالشهاي جديد را درون خود پرورش دهيد. اگر شما ميخواهيد رئيس خوبي شويد به كارمندان خود آزادي دهيد و آنها را از ريسك كردن و يا حتي كار اشتباه نترسانيد، زيرا حتي اگر آنها اشتباه كنند، آن را جبران كرده و درنتيجه باعث ايجاد ايدههاي تازه در درون ذهن آنها خواهد شد.
عدم اجازه سوء استفادهبرخي از افراد تصور ميكنند كه سازگاري شغلي به اين معني است هر كاري كه مدير يا كارفرما به آنها محول كند را انجام دهند. ولي اين رفتارهاي شما بسيار اشتباه است، زيرا اجازه سوء استفاده را به ديگران ميدهيد. شما بايد در محيط كار مهارت نه گفتن را بياموزيد و كارهايي را كه مسئوليت آن بر عهده شما نيست را انجام ندهيد. زيرا اگر بخواهيد تمامي كارها را با هم انجام داده و حتي به جاي همكاران خودتان كار كنيد، از انجام مسئوليت خود باز ميمانيد.
تصميم گيري سريعهمانطور كه ميدانيد در محيط كار همه چيز به سرعت در حال تغيير است و شما بايد براي حفظ هماهنگي در برخي از مواقع تصميمات سريع بگيريد. درنتيجه زمان را هدر ندهيد، بلكه آموزش ببينيد كه چگونه بهترين تصميم را در شرايط سخت بگيريد.
داشتن تعهد كاريدر شغل خود حتماً تعهد كاري داشته باشيد، حتي زماني كه تحت فشار هستيد سعي كنيد وظيفه خود را به نحو احسنت ادامه دهيد. درواقع استعفا از شغل بايد آخرين گزينه باشد كه به آن فكر ميكنيد. خودتان را فردي منعطف بار آورده و سعي كنيد از تمام تلاش خود در محيط كار بهره بگيريد. درواقع اگر شكستي در محيط كار وجود دارد آن را بپذيريد، تجزيه و تحليل كنيد و از آنها تجربه گرفته و كار خود را ادامه دهيد.
جمع بندي
ممنون كه تا انتهاي اين مقاله همراه ما بوديد. در اين مطلب از جوان ايراني سعي كرديم شما را با مفهوم سازگاري شغلي و انطباق پذيري در محيط كار آشنا كنيم. شما عزيزان ميتوانيد براي كسب اطلاعات بيشتر و يا سازگاري با محيط كار جديد با افرادي كه در آن مجموعه مشغول به كار هستند مشورتهاي لازم را انجام دهيد. اگر سؤال يا پيشنهادي داريد ميتوانيد در بخش نظرات پيام خود را ثبت كنيد.
چگونه مهارت سازگاري شغلي را در محيط كار تقويت كنيم؟
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: